ARVOISTA JA VÄLITTÄMISESTÄ

Omien tai yrityksen arvojen kirkastaminen ei välttämättä ole ihan yksinkertainen juttu. Omiani olen miettinyt todella pitkään päätyen aina kliseiseen liibalaabaan. ”Luotettava, asiakaslähtöinen, perhekeskeinen… no joo, olenhan minä mielestäni kaikkea näitä, mutta nämä ovat kaikki perheelliselle yksinyrittäjälle puhtaita itsestäänselvyyksiä.

Voidaanko – tai kannattaako – itsestäänselvyyksien ja arvojen väliin vetää yhtäläisyysmerkkiä? Tuttavani totesi arvoista keskustellessamme, että itsestäänselvyydet ovat jotain, jonka mukaista toimintaa meistä jokaiselta on voitava odottaa. Aika laittamattomasti sanottu, mielestäni. Itsestäänselvyydet ovatkin lopulta arvoina melko arvottomia.

Arvot ovat niitä rakennuspalikoita, jotka tekevät meistä nimenomaisesti juuri meidät. Jokainen toimimme päivittäin arvojemme ohjaamina, mutta niiden arvojen jotka tekevät minusta minun ja yrityksestäni minun yritykseni tunnistaminen ja sanoittaminen voi olla hyvinkin vaikeaa.

Omat arvoni kirkastuivat täysin yllättäen erästä kirjaa lukiessani. Niillä kohdin kirjaa, missä arvolatauksesta sytytysvirtansa saanut hehkulamppuni syttyi oli lainaus, jota en muista koskaan aiemmin kuulleeni. Kun aloitin kirjaamaan muistiin arvoprojektiani, muistioni ensimmäisiksi riveiksi kirjoitin

”KUVAVUORINEN 3.0

’Nobody cares how much you know, until they know how much you care’..”

Minuun tuo tiettävästi Theodore Rooseveltilta poimittu sitaatti resonoi todella voimakkaasti.

Olemme lopulta välittämisbisneksessä: menestyminen yrittäjinä on täysin asiakkaideni käsissä. Voin arvojeni mukaisesti kehittää jatkuvasti osaamistani ja tietotaitoani, mutta jos en toimi avoimen ja joustavan asiakaslähtöisesti, reagoi nopeasti ja välitä asiakkaastani tekemällä hänen asiakaskokemuksestaan mahdollisimman hyväm, tulee yrittäjän polkuni oleman kivikkoinen.

Kuva, jossa teksti "Nobody cares how much you know, until they know how much you care" - Theodore Roosevelt

Kuvavuorisen arvot

Edellä kerroin aloittaneeni arvoprojektini otsikolla ”KUVAVUORINEN 3.0”. Tätä nykyistä Kuvavuorista voi pitää kehitysversiona 2.0, jonka osia olivat yrityksen palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisen tuotteistuksen avulla, kuvauskaluston päivittäminen vastaamaan tämän päivän moninaisia tarpeita, sekä yrittäjän oman hyvinvoinnin kehittäminen. En vielä tiedä, millainen Kuvavuorinen 3.0 tulee olemaan vuonna 2026, mutta miltä pohjalta sitä olisikaan parempi lähteä kehittämään, kuin arvojen kautta.
 
Lukiessani tuota aiemmin viittaamaani kirjaa sain välähdyksenomaisen ahaa-elämyksen omista arvoistani. Ne ovat:
 
POKKA

Pokka on halua laittaa oma persoonansa peliin ja antaa yritykselle kasvot. Pokka on myös kykyä heittäytyä ja laittaa itsensä likoon. Nauramalla itselleni annan myös kuvattavilleni luvan nauraa ja hymyillä kuvissa vapautuneesti.

 

OPPIMINEN

Toimintani ydin on vahva ammattiosaaminen sekä valokuvauksessa ja videopalvelussa, että liiketoiminnassa ja positiivisen asiakaskokemuksen luomisessa. Tämä vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä.

Jokainen päivä, jona oppii jotain uutta on hyvä päivä. Siinä vaiheessa, kun sanon oppimisprosessini olevan valmis, voin laittaa kaluston myyntiin.

 

AVOIMUUS

Kerron avoimesti, mitä kukin peruspalveluni sisältää ja kustantaa.

En pidä kynttilääni vakan alla, vaan autan myös toisia palveluyrittäjiä tuotteistamaan palveluitaan helposti ostettaviksi paketeiksi.

Suosittelen luotettuja kollegoitani, mikäli oma aikatauluni ei sovi tai koen olevani väärä palveluntarjoaja asiakkaan tarpeisiin.

 

RESPONSIIVISUUS JA REAKTIIVISUUS

Responsiivisuus on kykyä vastata asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin.

Reaktiivisuus on halua reagoida nopeasti ja joustavasti asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaslähtöinen prosessien tunnistamiseen perustuva palveluiden tuotteistaminen on helpon ostamisen perusta. Prosessien tunnistaminen mahdollistaa nopean reagoinnin myös asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin.

Facebook
Twitter
LinkedIn

OTA SEURANTAAN

OTA SEURANTAAN