DRONESÄÄNNÖT MUUTTUU - Mitä huomioida dronen lentäjänä tai dronekuvauksen tilaajana?

EU:n uudet dronesäännökset astuvat voimaan 1.2.2022. Tuosta eteenpäin kaikkien >250g painavien, sekä painosta riippumatta kaikkien kameralla varustettujen dronejen operaattoreiden (yritys tai yksityishenkilö) tulee rekisteröityä, sekä dronen lentäjän suorittaa vähintään A1/A3-verkkoteoriakoe.
 
Lisäksi kaikilla nykyisillä ilman asianmukaista C-merkintää olevilla yli 500g painoisilla droneilla, sekä tulevilla yli 900g painoisilla C-merkityillä droneilla lentäminen vaatii valvotun A2-lisäteoriakokeen suorittamisen. Eli käytännössä lähes jokaisen 1.2.2022 dronea joko huvikseen tai työkseen lennättävän täytyy olla sekä rekisteröitynyt, että suorittanut molemmat teoriakokeet, sillä asetuksen tarkoittaman C-merkinnän osalta hommat ovat EU-tasolla niin sanotusti vaiheessa, eikä merkintää ole vielä uusiinkaan droneihin saatavissa ja alle 500g painoiset laadukkaan kuvan tuottamiseen soveltuvat dronet vähintäänkin harvassa. Esimerkiksi pieni ja kevyt Dji Mavic Air 2 painaa sekin 570g ja ilman tarvittavaa C-merkintää putoaa A2-kategoriaan.
 
Myöhemmin, kunhan asetuksen mukaisilla C0 tai C1-merkinnöillä varustettuja alle 900g painoisia droneja ilmaantuu markkinoille, selviää sellaisen lennättäjä ”pelkällä” A1/A3-verkkoteoriakokeella ja rekisteröinnillä.
A1/A3-teoriakokeen voi suorittaa netissä, mutta A2-koe tulee suorittaa valvotuissa olosuhteissa. Tällä hetkellä, alle kuukausi ennen siirtymäajan jatkon päättymistä koko Suomessa on Traficomin listauksen mukaan seitsemän (7!) toimijaa, jotka ovat tehneet Traficomin kanssa sopimuksen kokeen järjestämisestä. Meri-Lapin seudulta ja esim. Oulusta lähimmät kokeen suorituspaikat löytyvät Rovaniemeltä ja seuraavat Kainuun ja Kuopion suunnilta, joten voinee asiallisesti todeta, että asetuksen toimeenpano ei ole mennyt varsinkaan dronea työssään käyttävien kannalta kovinkaan hyvin.

Yksinyrittäjän aamupalaveri (2018)

Dronekuvauksen tilaajan kannattaa varmistaa, että droneoperaattorin rekisteröityminen on kunnossa ja että dronen lentäjällä, eli kauko-ohjaajalla on suoritettuna A1/A3, sekä ellei kyseessä ole alle 500g painava drone, myös A2-koe.
 
Lisäksi on hyvä varmistua, että operaattorilla on voimassa myös asianmukainen dronelentotoiminnan kattava toiminnanvastuuvakuutus, joskaan se ei ole asetuksen mukaan pakollinen.
 
Joka tapauksessa, omalta osaltani voin nyt todeta, että kaikki tarvittava dronetoiminnan jatkamiseksi myös tämän kuun jälkeen on nyt Rovaniemelle suuntautuneen ”päiväretken” myötä onnistuneesti suoritettu. Tästä A2-”lentolupakirja” osoituksena.
 
Toiminnanvastuuvakuutukseni on myös edelleen voimassa ja kattaa dronelentotoiminnasta aiheutuneita vahinkoja 1000000 euroon asti.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

OTA SEURANTAAN

OTA SEURANTAAN