Tuotteistuksesta läpinäkyvyyttä palveluihin
Yksi suurimmista ammatillisista intohimoistani erityisesti ennen valokuvausta ollut palveluliiketoiminta ja sen kehittäminen, sekä palvelumuotoilu. Työ palveluliiketoiminnan päivittäistoimintojen johtamisen parissa erikoiskaupan muuttuvassa toimintaympäristössä yli 12 vuoden ajan, sekä maisteriopinnot palvelujohtamisen ja logistiikan saralta toki antavat tuolle intohimolleni varsin otollisen kasvuympäristön.
Minulla on muutamia asiantuntijoita, joiden juttuja tykkään seurata tuohon intohimooni liittyen. Yksi heistä on Jari Parantainen, Suomen ehkä johtava asiantuntija, kun puhe kääntyy tuotteistamiseen. Jarin Pölli tästä -blogi on inspiroinut minua pitkään. Toinen maininnan arvoinen on Tuplaamon Pasi Rautio, jonka turinointia myynnistä ja markkinoinnista olen pariin otteeseen päässyt kuulemaan myös livenä.
Olen myös tiedostanut, että omat palveluni ovat palvelu olleet kuin ne suutarin lapsen kengät, mitä tulee palvelumuotoiluun ja tuotteistamiseen. Kehittämisprojekti on ollut työlistalla ainakin ajatuksen tasolla kohdassa ”sitku”, heti kaikkien kiireellisempien töiden jälkeen.
Koronakeväästä tuotteistuskevät
KONTTORINVALTAAJA™ -henkilöstökuvaus on yksi Kuvavuorisen kevään 2020 yrityskuvaustuotteistuksista.
Yrityskuvaukset tuotteistuksen kärkenä
Miettiessäni palveluideni uudistamista, totesin suurimman työn löytyvän yrityspuolen kuvausten tuotteistamisesta. Omilla sivuillani kerroin yrityskuvauksista hinnastossani lähinnä viitteellisen tuntihinnan ja pyysin kysymään tarjousta. Miksi kukaan haluaisi tilata minulta yrityskuvausta noilla tiedoin. Toki yrityskuvauksista löytyi sivuilta oma portfoliogalleria, jonne olin sotkenut kaikkien mahdollisten yrityskuvaustyyppien kuvat sikin sokin. Mutta eipä siinä, tutkittuani valokuvaajien sivuja laajemmin, huomasin kuuluneeni suureen enemmistöön. Yksinkertaisesti yrityskuvausten hintoja ja sisältöjä tuntui olevan lähes mahdotonta löytyää. Ei muuten ole ostaminen helppoa silloin.
Aloitin projektini tunnistamalla yleisimmät yrityskuvaustyypit: kuvapankki/brändikuvaus, mainoskuvaus, henkilöstökuvaus, tuotekuvaus jne. Seuraavaksi mietin, millaiset ovat asiakkaideni todennäköiset tarpeet kunkin kohdalla, ja miten voisin paketoida ja hinnoitella nämä palvelut niin, että voin ilmoittaa hinnat ja sisällöt sivuillani ainakin perusratkaisuille.
Jokainen tunnistamani yrityskuvauspalvelu on kuvausprojektin näkökulmasta siinä määrin omanlaisensa, että sitä ratkaisua, joka tuotteistuksessa käy yhteen palveluun ei voi tai ole järkevä sellaisenaan siirtää suoraan seuraavaan. Samoin erilaisten ja -kokoisten yritysten tarpeet voivat poiketa saman tyyppisten projektien välillä runsaastikin laajuudessaan. Siksi suurin haaste oli ratkaista hinnoittelu suhteessa palvelusisältöihin siten, että erilaiset tarpeet tulevat huomioiduksi.